Arbejdsmarked
Rekruttering
Udland

Kommuner kæmper for internationale hænder: Marian og Holger arbejder nu i Danmark

Marian Mangoang kom for et år siden fra Irland til Danmark for at arbejde på et plejecenter i Lolland Kommune, og Holger Hampe-Hecht har rykket teltpælene op fra Tyskland til Ringkøbing-Skjern. I kommunerne er den internationale arbejdskraft i høj kurs og noget, der arbejdes målrettet med at tiltrække.

Marian Mangoang og Holger Hampe-Hecht. Privatfotos

07. 11. 2023 - kl. 22:52
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Nogle dage om ugen møder Holger Hampe-Hecht ind på sit arbejde som operationssygeplejerske på Regionshospitalet Gødstrup. Men nogle dage om ugen foregår Holger Hampe-Hechts arbejde i kommunalt regi i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor han er ansat som tilflytterguide.

Han besluttede for snart to år siden at flytte fra Tyskland til Ringkøbing-Skjern, som han havde besøgt mange gange i ferier. Nu skulle livet i Ringkøbing-Skjern dog være permanent. For Holger Hampe-Hecht og hans mand var begge utilfredse med deres jobs i Tyskland, og derfor byttede de livet i Tyskland ud med en bedre work-life balance i Danmark.