Velfærd
Folketinget

Kommunerne står tilbage med samme hårde arbejde som før regeringens 2030-plan

Regeringen bebuder investeringer for 32 milliarder kroner i velfærden i 2030-plan, men i den kommunale verden bliver der kun råd til at holde status quo. Dermed ligger det hårde rugbrødsarbejde fortsat i kommunerne, mener KL’s formand Martin Damm (V), der efterlyser både grundlæggende diskussion om fremtidens velfærd og flere initiativer til at skaffe mere arbejdskraft.

Foto: Jakob Carlsen/KL

07. 11. 2023 - kl. 22:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En ”massiv” investering i velfærden på 32 milliarder kroner er en del af regeringens husholdningsbudget. Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S), da han tirsdag præsenterede regeringens 2030-plan. Men de 32 milliarder kroner dækker over, at 19 milliarder kroner alene skal bruges på at dække det demografiske træk. Derudover er der prioriteret 5 milliarder kroner til sundhedsområdet, 3,25 milliarder kroner til psykiatri, 2,5 milliarder kroner til børn, unge og undervisning, 2 milliarder kroner til tryghed og 0,2 milliarder kroner til kultur.

Det gør det svært at se, at kommunerne får meget lettere ved at lægge de kommende års budgetter, siger KL-formand Martin Damm (V).