Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Da slagteri lukkede 800 arbejdspladser, rykkede kommune sammen om de ledige

Frederikshavn Kommunes jobcenter fik travlt, da Danish Crown i foråret lukkede sit slagteri i Sæby og dermed nedlagde 800 arbejdspladser. Efter jobmesser, individuelle samtaler og kontakt med kommunens øvrige virksomheder er over halvdelen af de afskedigede igen i beskæftigelse.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

08. 11. 2023 - kl. 21:11
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det kom som et chok, da Danish Crown i midten af april fortalte, at slagteriet i Sæby skulle lukke hen over sommeren. Det betød farvel til 800 lokale arbejdspladser for Frederikshavn Kommune, og borgmester Birgit S. Hansen (S) tøvede ikke med at kalde slagterilukningen for en ”katastrofe”.

Virkeligheden var, at omkring 800 ansatte fik at vide, at de om få uger ikke længere ville have et job. Og det fik hurtigt Frederikshavn Kommune til at sætte ind. En styregruppe bestående af direktionen og borgmesteren blev nedsat, og sideløbende etablerede kommunen også en taskforce, som udover Frederikshavns borgmester, kommunaldirektør og direktør med ansvar for jobcentret Rikke Albrektsen talte repræsentanter fra lokale virksomheder samt det lokale erhvervshus og turismeerhvervet.