Skolens parter i opråb: Vi skal kunne inkludere flere børn med særlige behov
Vi er stadig ikke dygtige nok til at inkludere børn med særlige behov. Sådan lyder det samstemmende fra folkeskolens centrale parter og Danske Handicaporganisationer. Derfor har de sammen formuleret fem pejlemærker for, hvordan flere børn kan rummes i den almene folkeskole.
Inklusion har de seneste år været et udskældt begreb. Ikke desto mindre er det centralt i de fem pejlemærker, folkeskolens centrale parter og Danske Handicaporganisationer sammen fremlægger i dag. For det går den forkerte vej med folkeskolen. Selvom Folketinget i 2012 vedtog en målsætning om, at flere børn skulle inkluderes i den almene undervisning i folkeskolen, er andelen af elever, der i dag får specialundervisning nu rekordhøj og udgør 6,5 procent. Samtidig stiger udgifterne til specialundervisning og udgør nu en fjerdedel af de samlede udgifter til folkeskolen. Hvis udviklingen fortsætter, vil specialundervisningen udgøre næsten en tredjedel af folkeskolens udgifter i 2030. Og den udvikling skal vendes, mener parterne.
– Vi ekskluderer flere og flere børn fra folkeskolen og får ikke sendt dem godt videre i uddannelsessystemet. Samtidig tømmer vi folkeskolen for ressourcer og fællesskab, hvilket gør det sværere og sværere at give tilbud, som flere kan trives i. Den udvikling skal vi have stoppet for at undgå, at problemet bare vokser sig større og større, siger Thomas Gyldal Petersen (S), der er formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her