Sundhed
Regionalt

Første landsdækkende telemedicinske løsning skal forbedre livet med KOL

Regionerne og kommunerne lancerer nu det første landsdækkende telemedicintilbud. Den nye digitale løsning i hjemmet til borgerne med KOL vil øge livskvaliteten for mennesker, der lever med den alvorlige kroniske sygdom. Lungeforeningen forudser, at det vil skabe mere tryghed for patienterne.

Foto: Region Nordjylland

13. 11. 2023 - kl. 17:35
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Alle landets regioner og kommuner udruller nu det første landsdækkende telemedicin-tilbud, som kan hjælpe med at forebygge unødvendige indlæggelser og øge livskvaliteten hos borgerne.

11 kommuner og Region Nordjylland har allerede testet tilbuddet, og resultaterne viser stort potentiale. Således har kommunerne sammen med regionen registreret 11 procent færre indlæggelser, 20 procent kortere indlæggelser sammenholdt med en kontrolgruppe, at 62 procent oplevede øget kontrol med sygdommen, og at 72 procent oplevede øget tryghed og at mestre sygdommen bedre.