Lokaldemokrati
Forskning

Vælgere vil have borgerdrevne folkeafstemninger – politikere vil ikke

En ny VIVE-analyse viser, at mens mange borgere er positivt indstillet overfor borgerdrevne kommunale folkeafstemninger, forholder det sig anderledes med lokalpolitikerne. Holdningerne er dog ikke fasttømrede.

Borgere og kommunalpolitikere er ikke helt enige om folkeafstemninger på borgernes opfordring. Foto: Colourbox

13. 11. 2023 - kl. 17:39
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Borgerne siger ja, mens politikerne siger nej.

Sådan er det overordnede resultat på spørgsmålet, om det er en gode idé, at borgere kan kræve en folkeafstemning i kommunen, viser en ny VIVE-analyse.

I analysen har VIVE undersøgt erfaringerne med borgerdrevne kommunale folkeafstemninger i Schweiz, Sverige, Tyskland og USA, mens forskerne også har lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt cirka 2.000 danske borgere og 800 kommunalpolitikere.