Beskæftigelse
Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

Evaluering afslører a-kasser i at være dårligere til at hjælpe ledige i arbejde

Slutevalueringen af forsøget med at give a-kasser ansvaret for at få ledige i arbejde viser en negativ effekt på beskæftigelsesgraden. Det er ikke imponerende, lyder det fra KL-udvalgsformand.

Foto: Hung Tien Vu

14. 11. 2023 - kl. 15:14
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det tyder på, at landets jobcentre er bedre til at hjælpe ledige i arbejde end landets a-kasser. I al fald viser en slutevaluering af det såkaldte a-kasseforsøg, hvor udvalgte a-kasser siden 2020 har fået ansvaret for ledige dagpengemodtagere i de første tre måneder, at forsøget har haft en negativ beskæftigelseseffekt. Det vil sige, at de ledige på tværs af a-kasserne i gennemsnit har en lavere beskæftigelsesgrad sammenlignet med de kommuner, hvor de ledige får et almindeligt forløb i et jobcenter.