Beskæftigelse
Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik

”Beskæftigelsessystemet er tudetosset bygget op i dag”

Både Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal ser flere gode takter i KL’s udspil til et nyt beskæftigelsessystem. De tror ligesom KL på, at det vil gavne at rydde ud i regler og krav på beskæftigelsesområdet og give mere plads til faglighed. Men regeringen starter et helt forkert sted med en besparelse på tre milliarder kroner, lyder det.

Signe Færch og Pia Lund Jeppesen. Foto: Lisbeth Holten og Tom Ingvardsen

15. 11. 2023 - kl. 16:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mere tillid og færre regler. Nogenlunde så kort kan det udspil til et nyt beskæftigelsessystem, som KL fremlagde i sidste uge, koges ned. Og både fra Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal er der fuld opbakning.

– Jeg synes, der er nogle gode takter i KL’s udspil. Jeg synes faktisk, det er enormt vigtigt, at KL går ud og siger, at vi skal være ærlige om, at regeringens sparekrav på tre milliarder kroner vil gå ud over beskæftigelsesindsatsen, og at der er en risiko for, at den besparelse bare vil dukke op som en udgift et andet sted i samfundet, siger Signe Færch, der er forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening og fortsætter: