Udsatte boligområder

Ny social indsats i Viborg skal skabe helhed og bedre borger-relationer

Et nyt samarbejde på tværs af kommune og civilsamfund skal styrke borgernes kontakt til Viborg Kommune gennem et mere overskueligt system og stærkere fællesskaber.

Det nye samarbejde udspringer af erfaringer fra en tidligere indsats i boligområdet Ellekonebakken, som Viborg Kommune har haft succes med. Foto: Morten Dueholm / Jyskfynskemedier / Ritzau Scanpix

15. 11. 2023 - kl. 15:24
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I løbet af de næste tre år bliver der i et samarbejde mellem Viborg Kommune, boligselskaber og fonde investeret tid og penge i en ny indsats, der skal hjælpe beboere i udsatte boligområder.

Samarbejdet bygger på teorien om relationel velfærd, der handler om at skabe velfærd i fællesskab mellem systemet, civilsamfund og borgere. Ultimativt skal det gøre det lettere for borgerne i Viborg at møde systemet og kommunen.

Og det er ikke en helt ny tilgang i Viborg.