Arbejdsmarkedspolitik
Beskæftigelse

Fælles opsang til regeringen: A-kassebeslutning var en fejl

Regeringen får nu en fælles opsang af KL og Dansk Arbejdsgiverforening. Det var nemlig en fejl at give landets a-kasser ansvaret for ledige, lyder det ovenpå evalueringen af det såkaldte a-kasseforsøg, der har vist, at det havde en negativ effekt på beskæftigelsen.

Foto: Pressefotos/Line Bisgaard

19. 11. 2023 - kl. 19:53
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det havde været klogest at få viden og effekter på bordet, inden man politisk havde truffet en beslutning om a-kassernes rolle i beskæftigelsessystemet. Sådan siger Peter Rahbæk Juel (S), der er formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, ovenpå evalueringen af det såkaldte a-kasseforsøg, hvor en række a-kasser har haft ansvaret for ledige. Evalueringen viser nemlig, at de ledige på tværs af a-kasserne i gennemsnit har haft en lavere beskæftigelsesgrad sammenlignet med de kommuner, hvor de ledige får et almindeligt forløb i et jobcenter.