Børn
Dagtilbud

Færre børn per voksen i børnehaverne siden 2017

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der er kommet flere voksne til børnene i landets dagtilbud. Positivt at kommunerne er foran tidsplanen i forhold til minimumsnormeringer, lyder det fra KL.

Nye tal viser, at der var 5,6 børn per voksen i de kommunale og selvejende børnehaver i 2022. Foto: Colourbox

17. 11. 2023 - kl. 14:40
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I 2022 var der gennemsnitligt 5,6 børn per voksen i de kommunale og selvejende børnehaver på landsplan. Det er et fald på 0,1 i forhold til året før, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Kun 10 procent af landets kommuner havde en normering på over 6, som fra 2024 er den nye skillegrænse for, hvor mange voksne, der skal være til børnene i børnehaverne, mens det for vuggestuer er tre børn per voksen.