Skat
Budget

Kommune søger aktindsigt efter stilhed fra ministerium: ”Jeg synes, det er ærgerligt”

Det har været umuligt for Faaborg-Midtfyns borgmester Hans Stavnsager (S), at få svar fra Skatteministeriet på, hvorfor kommunen rammes så hårdt af de nye skøn for grundskyld. Nu har kommunen søgt aktindsigt.

Faaborg-Midtfyns borgmester Hans Stavnsager (S) har tre gange forsøgt at få svar fra Skatteministeriet om grundlaget for de nye grundskyldsskøn. Foto: Faaborg-Midtfyn Kommune

17. 11. 2023 - kl. 14:47
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Tredje gang har ikke været lykkens gang for Faaborg-Midtfyns borgmester Hans Stavnsager (S).

Så mange gange har han nemlig forsøgt at få et svar fra Skatteministeriet på, hvorfor de nye grundskyldsskøn giver kommunen 24,6 millioner kroner mindre i forventet indtægt fra grundskyld.

I slutningen af august midt i budgetforhandlingerne stod Faaborg-Midtfyn egentlig med et overskud på 18 millioner kroner. De nye skøn satte dog kommunen væsentligt tilbage, og Faaborg-Midtfyn var samtidig den kommune, der blev allerhårdest ramt af de nye ejendomsvurderinger.