Klima

Sønderborg søger hjælp hos staten ovenpå kæmpe regning efter stormfloden

Sønderborg Kommune har sendt et brev til Finansministeren og Erhvervsministeren, efter den foreløbige økonomiske vurdering af skaderne efter den seneste stormflod lyder på cirka 80 millioner kroner. Det sker tre uger efter, at Sønderborg og to andre kommuner sendte et lignende brev.

Sådan så Kegnæs-dæmningen ud efter den seneste stormflod. Foto: Sønderborg Kommune

17. 11. 2023 - kl. 14:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Som mange andre steder gik den seneste stormflod også hårdt ud over Sønderjylland.

Med en vandstand på 216, 214 og 210 centimeter over den normale vandstand i henholdsvis Aabenraa, Haderslev og Sønderborg, betød det omfattende ødelæggelser og skader af blandt andet infrastruktur og kystområder.

Derfor sendte de tre borgmestre kort efter stormfloden en henvendelse til finansminister Nikolai Wammen (S) og erhvervsminister Morten Bødskov (S) om hjælp til situationen.