Ukraine
Flygtninge
Folketinget

Kommuner får ønsker opfyldt i ændringer af særloven for ukrainere

Regeringen vil ændre regler i særloven, som kommunerne har efterspurgt. Det betyder blandt andet, at kommunerne får flere dage til at behandle modtagelsen af ukrainske flygtninge.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

20. 11. 2023 - kl. 16:34
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da krigen i Ukraine brød ud, var Folketinget hurtige til at vedtage en særlov for fordrevne ukrainere. Nu har både krigen og særloven været virkelighed i halvandet år, og i den tid har kommunerne knoklet med at tage imod de mange ukrainske flygtninge, som er kommet til Danmark.

Men kommunerne har også peget på nogle uhensigtsmæssigheder ved særloven. Blandt andet at ukrainske kvinder, der kommer til Danmark med børn, og som stadig har en mand, der kæmper ved fronten i hjemlandet, ikke kunne anerkendes som eneforsørgere, og derfor fik en lavere ydelse. Derudover fik kommunerne også kun fire dage til at modtage flygtningene, fra de var kommet til et modtagecenter, til kommunerne skulle stille med en bolig, og det satte kommunerne under et gevaldigt tidspres.

Nu har regeringen imidlertid besluttet at justere i særloven og imødekomme nogle af kommunernes ønsker. I en pressemeddelelse oplyser udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S), at loven justeres for at imødekomme nogle af kommunernes udfordringer.