Børn
Dagtilbud

Ny aftale gør populær ordning mulig

Det vakte stor furore, da det i begyndelsen af året stod klart, at der ikke var hjemmel til at udbetale løn under meritpædagoguddannelsen. Nu har KL og FOA imidlertid indgået en aftale, så kommunerne har den mulighed.

20. 11. 2023 - kl. 16:37
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det affødte massiv kritik, da det i starten af året kom frem, at KL havde gjort opmærksom på, at kommunerne ifølge overenskomsten ikke havde hjemmel til at udbetale løn, mens en ansat er under uddannelse, sådan som det var tilfældet med meritpædagoguddannelsen. Uddannelse er nemlig finansieret gennem staten, og kommunerne må ikke give løn for et arbejde, der ikke bliver udført, lød det.

Det er baggrunden for, at FOA og KL nu har indgået en aftale, så kommunerne retmæssigt kan lade meritpædagoguddannelsen indgå som en del af jobbet som pædagogmedhjælper, pædagogisk assistent og dagplejer på dagtilbudsområdet. Det glæder formanden for KL’s løn- og personaleudvalg, Michael Ziegler (K).