Planlægning
Byudvikling

Nyt planlægningsværktøj sætter nabolag under lup

Det nye værktøj NabolagsAtlas, som er udviklet af forskere ved Aalborg Universitet, sætter det hidtil mest nuancerede forstørrelsesglas på nabolag i hele landet. Det skal gøre kommunale planlæggere klogere på detaljerne i hvert enkelt lokalområde og gøre det muligt i højere grad at bruge data til planlægning og udvikling.

Foto: NabolagsAtlas

21. 11. 2023 - kl. 20:52
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vi kender dem egentlig godt. Statistikkerne for, hvordan den demografiske udvikling er i en kommune, hvor høj kriminalitetsraten eller velstanden er, hvor høje indkomsterne er, og hvordan tilflytning og fraflytning udvikler sig. Men nu har forskere fra BUILD, Institut for Byggeri, By og Miljø ved Aalborg Universitet, udviklet et nyt planlægningsværktøj, der zoomer helt ind på nabolag i hele landet. Værktøjet, der har fået navnet NabolagsAtlas, giver nemlig mulighed for at tilgå data om i alt 13.000 nabolag i Danmark og få viden om alt fra boligsalgspriser til uddannelsesniveau i området.