Arbejdsmarked
Arbejdsmarkedspolitik
Rekruttering

For ukrainske Anna var Varde Kommunes særlige uddannelse starten på et helt nyt liv

Et forberedende forløb til sosu-uddannelsen for herboende udlændinge har været en stor succes i Varde. For ukrainske Anna Dobroshtan har det ført til, at hun har skiftet et arbejde i landbruget ud med et arbejde som social- og sundhedsassistent på plejecentret Lyngparken.

Privatfoto

22. 11. 2023 - kl. 14:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da Anna Dobroshtan kom til Danmark fra Ukraine for seks år siden, arbejdede hun i landbruget i det vestjyske, hvor der ikke var meget brug for at tale dansk. Faktisk troede hun aldrig, at hun skulle komme til at mestre det danske sprog rigtigt. Men det ændrede sig, da Varde Kommune tilbød Anna Dobroshtan at komme på sosu-uddannelsen.