Klima
Byudvikling
Anlæg

Kommuner går sammen om at efterspørge klimavenlige maskiner

En række af Danmarks største offentlige bygherrer går i dag sammen om at stille krav om emissionsfrie arbejdsmaskiner. Det vil både gavne klimaet og give mindre støj i områder, hvor der er anlægsprojekter.

Foto: Colourbox

23. 11. 2023 - kl. 11:20
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fra Esbjerg til Middelfart og Odense til Aalborg. Syv af landets kommuner skriver i dag sammen med syv øvrige skaleringspartnere under på en hensigtserklæring om, at man i fremtiden vil efterspørge emissionsfrie arbejdsmaskiner i fremtidige udbud af bygge- og anlægsprojekter. En omstilling til emissionsfrie maskiner vil ifølge en analyse, som Center for Offentlig-Privat Innovation står bag, blandt andet føre til, at CO2-udledningen reduceres med 3,4 millioner ton på 10 år, ligesom det vil have en positiv effekt på luftforureningen og give færre støjgener.