Økonomi
Folketinget

Sådan ser aftalen om finansloven ud – og sådan påvirker den kommunerne

11 ud af Folketingets 12 partier kunne mandag præsentere en finanslovsaftale for 2024. Aftalen rummer blandt andet flere penge til PPR, ældreplejen og til at hjælpe kommunerne med at skubbe på udtagning af lavbundsjord. Få et overblik over, hvordan næste års finanslov vil påvirke kommunerne, her.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

27. 11. 2023 - kl. 16:21
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var en glad finansminister Nicolai Wammen (S), der mandag formiddag kunne præsentere en finanslovsaftale for næste år. Med i aftalen er nemlig samtlige af Folketingets partier på nær Enhedslisten, og finansministeren lagde selv vægt på, at der med aftalen gives penge til velfærd, sundhedsvæsnet, grøn omstilling og erhvervsuddannelserne.

Store dele af regeringens finanslovsudspil, som blev præsenteret i slutningen af august, består. Det gælder blandt andet den ene milliard kroner, som gives til at løfte servicerammen i kommuner og regioner med henholdsvis 650 og 350 millioner kroner. Der pilles eksempelvis heller ikke ved, at der på tværs af staten skal spares 400 millioner kroner på administration det kommende år. Men med Folketingets øvrige partier er SVM-regeringen altså nået frem til en række andre tiltag, efter forhandlingsreserven blev hævet fra først 500 millioner kroner til omkring 900 millioner kroner. Danske Kommuner giver her et overblik over, hvilke elementer i aftalen der påvirker kommunerne.