Landdistrikter

Tilskud til gymnasier er en god start, hvis man gerne vil have gymnasier derude, hvor der er længere mellem husene

Gymnasier i udkantsområderne kan ånde lettet op, efter finanslovsaftalen sikrer fortsat tilskud. Det glæder borgmester i Jammerbugt Mogens Gade (V), som dog håber på en mere permanent løsning.

Foto: Fjerritslev Gymnasium

27. 11. 2023 - kl. 16:20
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Glæden bredte sig på en del gymnasier mandag, da det stod klart, at deres økonomi med finansaftalen for næste år får en økonomisk håndsrækning.

Partierne bag finanslovsaftalen er nemlig blevet enige om at videreføre den midlertidige forhøjelse af udkantstilskuddet til almene gymnasier i årene 2024-2027, ligesom der i årene også sættes 10 millioner kroner af til voksenuddannelsescentre med økonomiske udfordringer. Ordningen ville ellers udløbe, da tilskuddene stod til at stoppe med udgangen af året.

Det glæder borgmesteren i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade (V), der også er formand for Fjerritslev Gymnasium, som hidtil har fået tilskud fra puljen.