Klima
Udland

Borgmestre og regionsformand skal dele klimaviden på klimatopmøde

Lokal klimahandling er blandt temaerne ved COP28. Det er et område, Danmark er langt fremme på, og på klimatopmødets dag tre skal en række danske borgmestre samt formanden for Danske Regioner fortælle om deres arbejde med lokale klimahandlingsplaner.

En stormflod som den, der ramte Danmark i oktober, kan ramme oftere som følge af klimaforandringerne. Foto: Colourbox

28. 11. 2023 - kl. 21:44
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Rundt om i verden er det blevet bemærket, at stort set alle danske kommuner på bare tre år har præsteret at få udviklet – og politisk vedtaget – lokale klimahandlingsplaner. Og da accelerationen af den globale klimahandling er et hovedtema på COP28, er en dansk delegation blevet inviteret til topmødet for at fortælle om indsatsen med lokale klimahandlingsplaner, så resten af verden kan lade sig inspirere af arbejdet.

Planerne har samlet set et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser på tværs af alle sektorer med 76 procent i 2030. Det sker samtidig med, at kommunerne arbejder helhedsorienteret og langsigtet med at tilpasse sig til konsekvenserne af klimaforandringerne såsom stigende havvand, ekstreme regnskyl og hedebølger. At arbejdet er i så stor skala, samt at klimahandlingsplanerne integrerer både reduktioner og tilpasninger, er unikt – også i global sammenhæng.