Museumsreform risikerer at rive økonomien væk under vigtigt sønderjysk museum

En arbejdsgruppe under Kulturministeriet har i forbindelse med en kommende museumsreform afleveret sine anbefalinger, der vil reducere tilskuddet til Museum Sønderjylland betydeligt. Derfor har fire borgmestre sendt et åbent brev til kulturministeren med en appel om ikke at gennemføre anbefalingerne.

Sønderborg Slot er ét af de museer, der ligger under Museum Sønderjylland. Foto: Sønderborg Kommune

29. 11. 2023 - kl. 21:08
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Med en museumsreform på vej har en arbejdsgruppe under Kulturministeriet set på de finansieringer, landets museer årligt modtager.

På det grundlag har gruppen udarbejdet en anbefaling til den kommende reform med modeller for den fremtidige finansiering. Og hvis anbefalingerne udføres, som de står skrevet, vil det betyde en enorm reduktion i det tilskud, Museum Sønderjylland modtager. Tilskuddet vil således falde til enten 14,7 eller 7,3 millioner kroner mod de 33,3 millioner, museet modtager i dag.