Ældre
Velfærd
Rekruttering

Syv kommuner vil frigive tid i hjemmeplejen ved at tænke nyt

Syv kommuner og Center for Offentlig-Privat Innovation er gået sammen om en såkaldt skaleringsproces, hvor kommunerne sammen med det private marked vil få udviklet nye løsninger, der kan frigive tid i hjemmeplejen og øge trygheden for borgerne.

Foto: Colourbox

02. 10. 2023 - kl. 11:04
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Medarbejderne i hjemmeplejen skal have mere tid, og ældre borgere i eget hjem skal føle sig mere trygge. Det er målet for et landsdækkende samarbejde, som Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) i marts lancerede sammen med Danish Life Science Cluster og Aabenraa Kommune. Nu tilslutter Tønder, Sønderborg, Ringkøbing-Skjern, Favrskov, Ærø og Vesthimmerland kommuner sig skaleringsprocessen, der skal frigive ressourcer i hjemmeplejen.

Det skal ske ved at gå i fælles dialog med markedet og få udviklet nødvendige nye løsninger.