Miljø

Der mangler ilt i havene: ”Der skulle være gjort noget for 20 år siden”

De danske have fattes ilt. Det fastslår en ny rapport. Miljøministeren kalder det alarmerende og peger på frivillige aftaler med landmænd om at mindske kvælstofudledningen. En borgmester tror ikke på frivillige aftaler, mens en anden bemærker, at det ikke kun er landbrugets skyld.

En aborre søger mod vandoverfladen i en sø med iltsvind. Foto: Colourbox

03. 10. 2023 - kl. 11:03
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der har længe været råbt op om, at det danske havmiljø har det skidt. Flere kommuner har fundet hinanden i et samarbejde om at forbedre den kystnære vandkvalitet og råbe politikerne på Christiansborg og miljøminister Magnus Heunicke (S) op.

Han vågnede for alvor op, da Nationalt Center for Miljø og Energi for nylig offentliggjorde en rapport, der viser, at de danske have lige nu oplever det næststørste iltsvind siden 2002. Områder svarende til arealet af Lolland-Falster er ramt af kraftigt iltsvind.