Folketinget
Økonomi
Budget

Statsministeren adresserede selv dét, der har provokeret i kommunerne

I ugevis har borgmestre tordnet mod regeringen, som vil give skattelettelser, mens kommunerne står overfor svære besparelser. Den problematik adresserede statsminister Mette Frederiksen (S) i sin åbningstale ved Folketingets åbning, og der er brug for at se på, om pengene kan bruges bedre, lød det.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

03. 10. 2023 - kl. 14:15
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Selvom regeringen har givet kommunerne 650 millioner kroner ekstra til at løfte den kommunale serviceramme, har frustrationerne blandt landets borgmestre været store. For de kommunale budgetter er langt fra reddet af den økonomiske håndsrækning, og regeringens planer om skattelettelser står ifølge flere borgmestre i skærende kontrast til de svære besparelser på velfærden, som mange kommuner i disse uger beslutter i forbindelse med budgetlægningen.

Også efter statsministeren i et interview med Berlingske sagde, at ”penge har vi mange af,” og at den nye tids valuta er arbejdskraft, har kritikken af regeringen været massiv.