Folketinget
Digitalisering

Kombit-direktør: Kommunerne skal være en del af det nationale forsvar

Kommunerne oplever stadigt flere forsøg på cyberangreb. Det risikerer at åbne en bagdør ind til hele det offentlige Danmark, frygter KL. Kombit-direktør Kristian Vengsgaard mener, at kommunernes systemer bør anses som kritiske og være omfattet af det nationale forsvar.

05. 10. 2023 - kl. 11:34
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det vakte håb om sikrere tider, da regeringen med et bredt flertal i juni indgik et forsvarsforlig, som skal styrke indsatsen på cyberområdet ”i relevante myndigheder”.

Dengang hilste formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel (S), forliget velkommen, men mindede også om, det er afgørende, at Folketinget sikrer de nødvendige økonomiske og politiske prioriteringer, så indsatserne mellem stat, kommuner og regioner koordineres til gavn for et digitalt tæt forbundet Danmark.