Folketinget
Børn
Skole

Overblik: Her vil regeringens lovprogram påvirke kommunerne

Regeringens lovprogram for det nye folketingsår indeholder love på alt fra skoleområdet til sundhedsområdet, som vil påvirke kommunerne.

Foto: Folketinget

04. 10. 2023 - kl. 11:37
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Et nyt folketingsår blev tirsdag skudt i gang med Folketingets traditionsrige åbning, og i den forbindelse er regeringens lovprogram også blevet offentliggjort. Danske Kommuner giver her et overblik over de love, der skal behandles i den kommende tid, og som vil påvirke kommunerne.

Vi starter på skoleområdet, som også fyldte en stor del af statsminister Mette Frederiksens (S) åbningstale. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har således 13 lovforslag i støbeskeen og vil blandt andet regulere behandlings- og specialundervisningstilbud samt rammerne for specialundervisning. Det skal styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge.