Digitalisering
Miljø
Natur

Set & Sket: Pilotprojekt laver vådområde hurtigt

Et ”fast track”-vådområde, høje ambitioner for turismen og styrket samarbejde om robotter. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Provsteengen i Assens Kommune. Foto: Assens Kommune

04. 10. 2023 - kl. 10:11
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Hurtig måde at reducere kvælstofudledning

Anlægsarbejdet af et lille nyt vådområde ved Provsteengen ved Assens er netop begyndt. Projektet er Danmarks første ”fast-track”-vådområde, hvis primære formål er at fjerne kvælstof, så Lillebælts tilstand forbedres.

Det nye vådområde er et eksempel på de tusindvis af små drænede lavtliggende landbrugsarealer, som er svære at dyrke. Områder, som har potentiale til at reducere kvælstofudledningen til havet, hvis de bliver udtaget og omdannet til eksempelvis vådområder.