Demokrati
Borgerinddragelse

Demokratiet udvikler sig og flere stemmer skal inddrages

Det går nedad med tilliden til de demokratiske institutioner, men måske kan mere inddragende demokrati som borgersamlinger være et værktøj, der kan vende udviklingen. Sådan lød det, da internationale forskere og eksperter var samlet til konference i København.

05. 10. 2023 - kl. 12:23
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der sker noget med vores demokrati for tiden. Ungebyråd bliver etableret i stadigt flere kommuner, borgerforslag kan komme til afstemning i både kommunalbestyrelser og Folketinget, og flere steder forsøger man at inddrage borgerne i demokratiske processer med borgerting og -samlinger.

Netop udviklingen af demokratiet er København i disse dage centrum for. Her er 150 internationale forskere og praktikere samlet til en konference for at udvide værktøjskassen for måden, borgere kan blive inddraget i politik på, særligt når det gælder borgersamlinger.