Gå til hovedindhold
Skole
KL
Folketinget

Frisættelse af folkeskolen kræver, at kommunalpolitikere tager ansvar på en ny måde

Frisættelse kan være et stærkt greb – hvis det bliver grebet an på den rigtige måde, pointerer formanden for KL’s børne- og undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen (S). Men det kræver også, at kommunalbestyrelserne i højere grad sætter retning og ikke målstyrer.

Thomas Gyldal Petersen (S). Foto: Colourbox

05. 10. 2023 - kl. 12:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er gode nyheder, at regeringen nu vil sætte gang i frisættelse af folkeskolen. Det mener Thomas Gyldal Petersen (S), der er formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg. Han glæder sig også over, at folkeskolen er rykket helt op på regeringens dagsorden.

– Det er yderst tilfredsstillende, at skoledagsordenen fylder så meget i regeringens prioriteringer lige nu. Det er det, vi har ønsket os og arbejdet for i partnerskabet Sammen om Skolen, hvor vi har opfordret til, at man ser på skolens indhold, fag og læreplaner. Der ser jeg noget positivt i statsministerens melding om at reducere i antallet af mål for folkeskolen og tage et opgør med læreplanerne, siger Thomas Gyldal Petersen.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her