Energi
Klima
Natur

KL uddeler roser til regeringens udspil om energiparker – men der er også malurt i bægeret

Regeringens udspil til at etablere energiparker 32 steder i landet får ros fra KL. Den grønne omstilling kommer til at gå hurtigere, mener udvalgsformand Birgit S. Hansen (S), men om den økonomiske kompensation til naboerne er stor nok, er hun meget i tvivl om.

09. 10. 2023 - kl. 16:33
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der bliver uddelt flest roser, men der er også tidsler iblandt, når KL vurderer regeringens udspil om vedvarende energi på land, som den har præsenteret i dag.

Efter at virksomheder og kommuner har meldt ind med områder, der kunne bruges til at lave energiparker med solceller og vindmøller, har regeringen screenet forslagene og udvalgt 32 projekter i 19 kommuner. Samtidig har regeringen set på, hvad der skal til for at rulle den grønne energi hurtigere ud.