Valg
Lokaldemokrati

Virtuelle møder bliver mulige i hastesager

Mulighed for virtuelle møder, mere fleksibilitet ved brevstemmer og lokal beslutning om tabt arbejdsfortjeneste. Lovforslag vil modernisere og forbedre rammerne for valg og lokaldemokrati.

10. 10. 2023 - kl. 11:36
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Fremover bliver det muligt at drøfte en hastesag i kommunalbestyrelsen på et virtuelt møde. Det er i hvert fald en del af indholdet i et lovforslag, indenrigsminister Sophie Løhde (V) har fremsat.

Det er Danske Regioner, der har udtrykt ønske om at kunne afholde møder i regionsrådene som virtuelle møder, når enkelte særligt hastende sager kræver det, f.eks. hvor der hurtigt skal ansættes en ny direktør. Ønsket skyldes, at nogle medlemmer har forholdsvist lang rejsetid til møderne.