Ny kontanthjælpsaftale skal forenkle systemet

Arbejdsmarked
Folketinget
KL

En ny kontanthjælpsaftale i Folketinget forenkler ydelsessystemet. Og det er positivt, lyder det fra KL, der har råbt op om forenkling i flere år.

Minister vil udskyde minimumsnormeringer for private institutioner

Dagtilbud
Folketinget

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udskyder kravet om minimumsnormering for private daginstitutioner indtil 2025 på grund af udfordringer i beregningen af normeringer.

Kommunalt samarbejde om IT-system har en flersidet gevinst

Digitalisering

Køge Kommune har sammen med 10 andre kommuner landet en stor kontrakt om nyt løn- og personalesystem. Ved at være flere kommuner kan man trække på hinandens kompetencer og i højere stille krav til leverandøren, siger kultur- og økonomidirektør.

Bunker af byrådsnyt: Her er ugens navnenyheder

Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Skatten stiger kollektivt: Vi bliver nødt til at tale om, om det kan foregå på en anden måde

Budget
Skat
Økonomistyring

Ifølge KL forventes en samlet stigning på omkring 650 millioner kroner i kommunernes skattegrundlag. Med udsigt til kollektive sanktioner, er der brug for at se nærmere på, om systemet kan indrettes bedre, mener KL’s formand.

Kommunerne er nået i mål trods hård budgetproces: Nu er det tid til at tage fat på vigtig diskussion

Økonomi
Budget

Dette års budgetforhandlinger har mange steder budt på svære besparelser, og de stramme økonomiske rammer har for alvor kunnet mærkes i kommunerne. Det er dog alligevel lykkedes kommunerne samlet at nå i mål og holde sig inden for den samlede økonomiske ramme. Men nu er det for alvor tid til en diskussion af fremtidens velfærd, mener KL’s formand og næstformand.