Økonomi
Budget

Kommunerne er nået i mål trods hård budgetproces: Nu er det tid til at tage fat på vigtig diskussion

Dette års budgetforhandlinger har mange steder budt på svære besparelser, og de stramme økonomiske rammer har for alvor kunnet mærkes i kommunerne. Det er dog alligevel lykkedes kommunerne samlet at nå i mål og holde sig inden for den samlede økonomiske ramme. Men nu er det for alvor tid til en diskussion af fremtidens velfærd, mener KL’s formand og næstformand.

Foto: Colourbox

13. 10. 2023 - kl. 12:14
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er god grund til at rose kommunerne, mener KL’s formand Martin Damm (V). Ovenpå en hård og svær budgetproces i kommunerne er det nemlig lykkedes kommunerne millimeterpræcist at holde sig inden for de økonomiske rammer, der er aftalt med regeringen. Det viser en foreløbig opgørelse fra KL, efter at alle 98 kommuner nu har landet en budgetaftale for 2024.