Budget
Skat
Økonomistyring

Skatten stiger kollektivt: Vi bliver nødt til at tale om, om det kan foregå på en anden måde

Ifølge KL forventes en samlet stigning på omkring 650 millioner kroner i kommunernes skattegrundlag. Med udsigt til kollektive sanktioner, er der brug for at se nærmere på, om systemet kan indrettes bedre, mener KL’s formand.

Martin Damm (V). Foto: Jakob Carlsen

13. 10. 2023 - kl. 12:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

At skat har fyldt meget kommunerne imellem i dette års budgetlægning, har ikke været nogen hemmelighed. Efter alle landets kommuner er nået i mål med deres budgetter, står det ifølge KL klart, at man kan forvente en samlet stigning på omkring 650 millioner kroner i kommunernes skattegrundlag. Det vil udløse en kollektiv sanktion, og derfor har netop skattespørgsmålet også været et varmt emne mellem borgmestrene.