Kommunale ønsker er blevet hørt i regeringens nye klimatilpasningsplan

Klima
KL
Folketinget

Regeringen har mandag præsenteret sit udspil til en klimatilpasningsplan. Den skal bidrage til at sætte stærkere ind for at sikre kyster, byer, boliger og infrastruktur mod konsekvenserne af klimaforandringerne. Det er godt, at planen indeholder flere af de tiltag, kommunerne har efterspurgt, lyder det fra KL.

Særlige briller gør ældre fri af kommunens hjælp

Hjemmehjælp
Velfærd
Ældre

Et par helt særlige briller, som Aalborg Kommune som den første i Danmark har taget i brug, gør ældre i stand til selv at dryppe øjne uden hjælp. De foreløbige erfaringer viser, at ældre, som bruger brillerne, bliver helt selvhjulpne.

Borgmestre går sammen om borgerforslag: Staten skal sikre borgere mod støj langs motorveje

Transport
Folketinget
Miljø

Ni borgmestre stiller borgerforslag om, at staten senest i 2040 skal sikre borgere langs statens motorveje mod sundhedsskadelig trafikstøj.

Foto: Colourbox

Manglen på hænder truer, men danskerne vil ikke købe sig til service eller bede pårørende om hjælp

Arbejdsmarked
KL
Beskæftigelse

Der bliver kun brug for flere hænder til at løse serviceopgaver i fremtiden, og allerede nu er det svært at rekruttere. I en ny undersøgelse svarer danskerne, at de langt hellere vil have udenlandsk arbejdskraft til at løse opgaverne end at undvære service eller lade pårørende eller frivillige hjælpe. Men det kræver svære diskussioner, som Christiansborg også skal stemple ind i, lyder det fra KL.