Transport
Folketinget
Miljø

Borgmestre går sammen om borgerforslag: Staten skal sikre borgere mod støj langs motorveje

Ni borgmestre stiller borgerforslag om, at staten senest i 2040 skal sikre borgere langs statens motorveje mod sundhedsskadelig trafikstøj.

Foto: Colourbox

Foto: Gladsaxe Kommune

23. 10. 2023 - kl. 12:20
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er ikke første gang, borgmestre råber højt om støj langs de statslige motorveje, der går gennem deres kommuner, men nu tager ni borgmestre nye metoder i brug. Gladsaxes borgmester Trine Græse (S) stiller således sammen med otte andre borgmestre og to byrådsmedlemmer fra Gladsaxe borgerforslag om, at staten skal sikre lovgivning og støjbekæmpelse, så ingen boliger langs statens veje udsættes for støj over de støjgrænser, som Miljøministeriet har fastsat.