Arbejdsmarked
KL
Beskæftigelse

Manglen på hænder truer, men danskerne vil ikke købe sig til service eller bede pårørende om hjælp

Der bliver kun brug for flere hænder til at løse serviceopgaver i fremtiden, og allerede nu er det svært at rekruttere. I en ny undersøgelse svarer danskerne, at de langt hellere vil have udenlandsk arbejdskraft til at løse opgaverne end at undvære service eller lade pårørende eller frivillige hjælpe. Men det kræver svære diskussioner, som Christiansborg også skal stemple ind i, lyder det fra KL.

23. 10. 2023 - kl. 12:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Rekruttering er allerede blevet en af kommunernes største udfordringer, og mange steder oplever kommunerne problemer med at besætte stillinger særligt i omsorgs- og plejefaget. Tidligere undersøgelser har vist, at der i 2030 vil mangle 16.000 sosu’er til at tage hånd om det stigende antal ældre over 80 år, og det er ikke den eneste branche, der er udfordret på manglen af hænder.