Hjemmehjælp
Velfærd
Ældre

Særlige briller gør ældre fri af kommunens hjælp

Et par helt særlige briller, som Aalborg Kommune som den første i Danmark har taget i brug, gør ældre i stand til selv at dryppe øjne uden hjælp. De foreløbige erfaringer viser, at ældre, som bruger brillerne, bliver helt selvhjulpne.

Jytte Gurli Nielsen er en af de borgere, der har fået glæde af de nye briller. Foto: Aalborg Kommune

23. 10. 2023 - kl. 12:23
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mange ældre er afhængige af hjælp fra den kommunale hjemme- eller sygepleje til at dryppe øjne dagligt eller flere gange dagligt. Nu gør en hollandsk opfindelse det imidlertid muligt for de ældre at klare øjendrypningen selv. Opfindelsen er et par briller til øjendråber, som bruges i stor skala i Holland – og nu også i Aalborg Kommune.