Klima
Teknik

Kommuner efterlyser hjælp efter stormfloden

Weekendens voldsomme oversvømmelser nåede for første gang siden 1904 to meter over normalen i Aabenraa, Haderslev og Sønderborg kommuner. Det førte til markante oversvømmelser mange steder. Derfor har de tre kommuner netop sendt en henvendelse til finansministeren og erhvervsministeren om hjælp til den aktuelle situation og fremtidige alvorlige vejrhændelser.

Foto: Sønderborg Kommune

24. 10. 2023 - kl. 10:38
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

216 centimeter, 214 centimeter og 210 centimeter. Så langt over normal vandstand stod vandet i henholdsvis Aabenraa, Haderslev og Sønderborg i weekenden, da stormfloden ramte.

Det har betydet omfattende ødelæggelser og skader af offentlige veje, fritidsanlæg, kystområder og stier.