Klima
Forsyning
Miljø

Kommunerne har ikke kunnet gøre noget ved det problematiske vand under jorden – men det vil ny national plan lave om på

Der var gode nyheder i regeringens klimatilpasningsplan for de borgmestre, der hidtil har måttet sige til borgerne, at de ikke måtte hjælpe med at sikre dem mod højtstående grundvand.

25. 10. 2023 - kl. 05:39
Tekst af Mads Dam Bendtsen og Anna Törnqvist Jensen

Flere borgmestre glæder sig over, at det bliver muligt at række en hjælpende hånd frem til borgere, der kæmper med højtstående grundvand, hvis regeringens klimatilpasningsplan bliver til virkelighed.

I udspillet lægger regeringen nemlig op til, at kommunerne får myndighedsansvaret for håndtering af højtstående grundvand. Dermed bliver det muligt for kommunerne og spildevandsselskaberne at lave kollektive løsninger.