Ledelse
Frisættelse

KL-direktør: Færre regler og mindre detailstyring forudsætter større fokus på faglighed i ledelsen

Når reglerne fylder for meget, risikerer borgerne at blive glemt. Derfor kræver det en diskussion om ledelsesspændet og et stærkt fokus på faglighed i ledelsen at sikre de bedst mulige løsninger, når der skal være færre regler. Sådan lyder det i et nyt oplæg om ledelse fra KL og fem chefforeninger.

Foto: Morten Fauerskov

26. 10. 2023 - kl. 06:40
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er sagt og skrevet meget om at sætte velfærden fri, siden regeringen annoncerede, at den vil lave den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor nogensinde.

Endnu er det uafklaret, hvad begrebet frisættelse præcis betyder. Men et hovedformål er mindre regelstyring og bureaukrati, og i den forbindelse har KL sammen med Kommunaldirektørforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen, Kommunalteknisk Chefforening, Foreningen for Kommunale Velfærdschefer og Økonomidirektørforeningen udarbejdet et oplæg, der sætter fokus på, hvordan arbejdet i ledelseskæden skal udvikles.