Affald & genbrug
Forsyning

Norfors må bøde for ny affaldslov og sende regning for gæld til borgerne

213 millioner kroner skal lynhurtigt afskrives af en gæld for en ny ovnlinje, affaldsselskabet Norfors investerede i for fem år siden. Det kommer nu til at koste på borgernes pengepung.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

26. 10. 2023 - kl. 05:47
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det var meningen, at en ny og grønnere ovnlinje på Norfors’ forbrændingsanlæg Usserødværket skulle afskrives over 30 år. Den stod klar i 2017, og over de næste 30 år skulle prisen afskrives hos borgerne gennem små gebyrer.

Men Folketingets beslutning om at liberalisere affaldssektoren med krav om selskabsgørelse af kommunale værker, rammer nu Norfors, der er ejet af Allerød, Fredensborg, Helsingør, Hørsholm og Rudersdal kommuner.