Budget
Økonomi
Skat

Kommunale skattestigninger udløser kollektiv sanktion

De kommunale skatter stiger samlet med cirka 668 millioner kroner i 2024. Det udløser en modregning i bloktilskuddet, og regeringen vil desuden neutralisere den kommunale skattestigning med en statslig skattenedsættelse.

Foto: Colourbox

29. 10. 2023 - kl. 19:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Årets budgetlægning i kommunerne har mange steder budt på svære besparelser, og kommunerne har kæmpet for at holde sig inden for de snævre økonomiske rammer, der er aftalt med regeringen. Det lykkedes med millimeterpræcision. Diskussioner om skat fyldte dog også meget kommunerne imellem ved dette års budgetlægning, og nu står det klart, at de kommunale skatter stiger med cirka 687 millioner kroner samlet til næste år. Det oplyser Indenrigs- og Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.