Bekymrende udvikling udløser flere trusler mod politikere

Kriminalitet
Jura

En stigende polarisering i samfundet og en medfølgende normalisering af konspirationsteorier er en udvikling, PET ser med bekymrede øjne på. Tendensen øger nemlig antallet af trusler mod folkevalgte og offentlige myndighedspersoner.

Chikane rammer oftest på sociale medier

KL
Demokrati

Det er oftest på de sociale medier, at politikere bliver udsat for chikane, viser undersøgelse. En ny vejledning skal hjælpe lokalpolitikere med gode råd til, hvordan de kan forebygge og håndtere chikane, og i Odder Kommune har de allerede besluttet at følge ét af de gode råd: At stå sammen mod chikane.

Politikere får ny guide til hjælp mod chikane og vold

KL
Demokrati

Lokalpolitikere bliver i højere grad end tidligere udsat for chikane, trusler, hærværk og vold. Ny vejledning skal give lokalpolitikerne konkrete redskaber til at forebygge og håndtere de ubehagelige situationer.

Jobcenter-forsker undrer sig over ekspertgruppes lunkne analyse af den aktive beskæftigelsesindsats

Arbejdsmarkedspolitik
Beskæftigelse

En ny analyse fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet sår tvivl om virkningen af den aktive beskæftigelsesindsats. Men analysen tager blandt andet ikke højde for, at målet med indsatsen har ændret sig undervejs, eller dens store betydning for flexicurity-modellen, lyder det fra jobcenter-forsker.

Ny rapport sætter fokus på den svære styring af anlægsområdet

Anlæg
Byggeri
Økonomi

Der er flere udefrakommende faktorer, der gør det svært for kommunerne at ramme budgettet i deres anlægsprojekter. Men internt i kommunen kan bedre arbejdsgange hjælpe godt på vej. Det sætter en ny rapport fra VIVE fokus på.