Arbejdsmarkedspolitik
Beskæftigelse

Jobcenter-forsker undrer sig over ekspertgruppes lunkne analyse af den aktive beskæftigelsesindsats

En ny analyse fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet sår tvivl om virkningen af den aktive beskæftigelsesindsats. Men analysen tager blandt andet ikke højde for, at målet med indsatsen har ændret sig undervejs, eller dens store betydning for flexicurity-modellen, lyder det fra jobcenter-forsker.

Ovenpå sin første analyse vurderer den regeringsnedsatte ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet, at der er rum for en vidtgående reform. Foto: Hung Tien Vu

30. 10. 2023 - kl. 21:23
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Den aktive beskæftigelsesindsats har måske ikke givet de resultater, der har været den gængse opfattelse i årenes løb.

Sådan lyder en af de foreløbige vurderinger fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet, som nu har udgivet deres første analyse i deres arbejde med at undersøge, hvordan fremtidens beskæftigelsesindsats kan se ud. Et arbejde, der skal være færdigt i juni 2024.