Anlæg
Byggeri

Ny rapport sætter fokus på den svære styring af anlægsområdet

Der er flere udefrakommende faktorer, der gør det svært for kommunerne at ramme budgettet i deres anlægsprojekter. Men internt i kommunen kan bedre arbejdsgange hjælpe godt på vej. Det sætter en ny rapport fra VIVE fokus på.

30. 10. 2023 - kl. 13:30
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I fire af de seneste syv år har kommunerne under ét overskredet anlægsrammen. Det skete således i 2016, 2017, 2018 og 2022.

Derfor har partnerskabet om kommunal økonomistyring mellem KL og regeringen rekvireret en rapport fra VIVE om den økonomiske styring af anlægsområdet. Den er nu udkommet med fem fokuspunkter, kommunerne med fordel kan se nærmere på i deres styringen af anlægsprojekter og kommunens samlede anlægsbudget.