Økonomi
Finanslov

Staten vil spare 400 millioner på administration: Det er absolut ikke meget, siger ekspert

Af regeringens udspil til finanslov fremgår det, at staten skal spare 400 millioner kroner på administration hvert år i årene 2024-2027. Det er ikke meget, men det er mere end blot en symbolsk handling, vurderer professor i økonomistyring.

Foto: Colourbox

01. 09. 2023 - kl. 11:06
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mens kommuner og regioner skal spare samlet én milliard kroner på administration næste år, henholdsvis 700 og 300 millioner kroner hver, skal staten spare 400 millioner.

Det er, hvad regeringen har lagt op til i sit finanslovsudspil, som blev fremlagt torsdag. Der skal gennemføres en generel rammereduktion og reduceres bevillinger på tværs af staten svarende til cirka 400 millioner kroner årligt fra 2024-2027 med henblik på at nedbringe administrationen i staten, lyder det i forslaget. En række områder, herunder forsvarsområdet, justitsområdet, udenrigsområdet samt undervisnings-, uddannelses- og kulturinstitutioner, skal dog undtages.