Økonomi
Budget
Økonomistyring

Ekspert om budgetter: Kommunerne er under ekstraordinært stort pres denne gang

Kommunerne er ved dette års budgetlægning mere pressede, end de har været i mange år, siger Kurt Houlberg, der er professor ved VIVE. Han peger blandt andet på en milliardregning for inflation som årsag til, at kommunalpolitikerne får svært ved at få budgetkabalen til at gå op.

Foto: Colourbox

04. 09. 2023 - kl. 06:01
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

På trods af en økonomisk håndsrækning på 650 millioner kroner fra regeringen, bliver det ikke let at få enderne til at mødes i de kommunale budgetter. Det vurderer Kurt Houlberg, der er professor i kommunaløkonomi ved VIVE.

– Regeringen tog en smule af det ekstraordinært store pres, der er på kommunerne i år, men der er stadig et stort økonomisk pres, og det er større, end det har været i mange år, siger han.