Sundhed

Aarhus har taget første skridt i indsatsen mod misbrug af opioider

Et nyt undervisningsmateriale skal advare unge i Aarhus mod de stærkt vanedannende opioider. Tiltaget er del af ny handleplan på området.

En række kommuner oplever et stigende misbrug af illegal receptpligtig medicin blandt unge.

05. 09. 2023 - kl. 07:04
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Som den første kommune i landet vedtog Aarhus i juni en handleplan, som skal dæmme op for et stigende misbrug af illegal receptpligtig medicin blandt unge. En kortlægning fra Sundhedsstyrelsen viste i sommer, at problemet er stigende i mindst 15 kommuner, og i Aarhus mener Anders Winnerskjold (S), der er rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse, at udviklingen kalder på hurtig handling.

– Jeg tror, mange vil blive negativt overrasket, hvis de ikke reagerer på det her i tide. I Aarhus har vi set nogle markante stigninger, som er mere voldsomme, end vi havde forudset, og jeg er af den overbevisning, at en hurtig indsats er bedre end at vente til udfordringerne har vokset sig store, som vi for eksempel har set i USA, forklarer Anders Winnerskjold.